موضوع :فیلم و سریال

خلاصه داستان و بازیگران فیلم ایده اصلی

فیلم ایده اصلی به کارگردانی و تهیه کنندگی آزیتا موگویی تولید شده است.

ایران، کانادا، اسپانیا و قبرس جنوبی به‌ عنوان لوکیشن‌های اصلی ایده اصلی می باشد و اولین نمایش فیلم در جشنواره فجر سی و هفتم بود و این فیلم از مرداد ماه 98 اکران عمومی خود را در سینماهای کشور آغاز کرد.

در ادامه به معرفی خلاصه داستان , موضوع و بازیگران و نقد این فیلم می پردازیم.

داستان فیلم ایده اصلی چیست

بازیگران فیلم ایده اصلی

اسامی بازیگران زن و مرد فیلم

مریلا زارعی / بهرام رادان / هانیه توسلی/ پژمان جمشیدی / مهرداد صدیقیان / شهباز نوشیر

بازیگران خارجی : آندره آ ماچالکیدو, مانوس گاوراس, واروارا لارمو, ایرینا مانژوسوا

بازیگران فیلم ایده اصلی

داستان فیلم ایده اصلی

داستان درباره رقابت بین یک زن و شوهر سابق با بازی بهرام رادان و مریلا زارعی در عرصه اقتصادی است که با حضور افراد دیگر ، وارد چالش های متفاوتی می شود و…

ایران و اسپانیا برای راه اندازی یک پروژه بزرگ در جزیره هندورابی در جنوب ایران به توافق رسیده اند، شرکت ها و افراد بسیاری به طمع برنده شدن در این مناقصه شرکت کرده اند . مهندس سعید پارسا که چندسالی است از همسرش رویا عضدی جدا شده و رئیس یکی از شرکت های حاضر در مناقصه است . دیگران نیز با اهداف متفاوت سعی در برنده شدن در این مناقصه سرنوشت ساز را دارند . رسیدن به موفقیت برای آدم های این قصه منجر به پیچیدگی هایی در روایت آن می شود.

« ایده اصلی » روایتگر قصه چند آدم مختلف است که قصد دارند بر سر تجارت و موفقیت بر سر یکدیگر کلاه گذاشته و دیگری را شکست دهند. این قصه می توانست به شکلی ساده و باور پذیر روایت شود اما تاکید نابجای موگویی بر استفاده حداکثری از سبک زندگی لاکچری سبب نامتوازن شدن لحن روایت فیلم شده است. متاسفانه میزان تاکید فیلم در به تصویر کشیدن ماشین های لوکس و حضور در جشن و تفریحات مختلف که کارکردی در داستان ندارد، چنان زیاد است که باعث شده قصه اصلی ابداً جدی گرفته نشود و فیلم شبیه به موزیک ویدئوهایی باشد که در شبکه های ماهواره ای منتشر می شود!

بهرام رادان و پژمان جمشیدی در فیلم ایده اصلی

بهرام رادان و پژمان جمشیدی در نمایی از فیلم ایده اصلی

نقد فیلم ایده اصلی

« ایده اصلی » فارغ از مشکلاتِی که ذکر شد، در روایت نیز ایراداتی بسیار زیادی دارد که در نمونه های خارجی مشابه کمتر به چشم می خورد. فیلم تلاش می کند تا بصورت اپیزودی ماجرای خود را از دید افراد مختلف روایت کند تا تماشاگر را وارد هزارتویی پیچیده نماید و ذهن او را به بازی بگیرد اما موگویی در این مسیر فراموش کرده که فیلمنامه نحیف او پتانسیل لازم برای روایت چند باره را ندارد. قصه اصلی که روایت می شود بدون جزئیات است و تماشاگری که آثاری از این دست را در تماشا کرده به راحتی می تواند ادامه ماجرا را حدس بزند اما فیلم تاکید دارد که روایت چندباره آن قصه از منظر دیگر شخصیت ها می تواند حاوی نکات کلیدی و مهمی باشد که در حل معماهای قصه تاثیر مهمی بر جای بگذارد. اما بر عکس اعتقاد سازندگان باید گفت که روایت چند باره موضوعات تنها به کند شدن قصه منجر شده است. ( منبع نقد : سایت موی مگ)

نقد دیگری بر فیلم ایده اصلی ( از سایت سینما سینما: محسن جعفری راد)

ب به ایده اصلی بپردازیم: فیلمی که شاید برای اولین بار در یک دهه اخیر به معنی دقیق کلمه، چهره تازه، شیک و خوش رنگ لعاب از ایرانی ها و زندگی ایرانی ها در د اخل و خارج به خصوص قشر جوان هایش نشان می دهد. مخاطب خسته از نگاه های رئالیستی تقلبی که به هر قیمتی می خواهند سینمای اجتماعی و آسیب شناسی را به فیلم خود الصاق کنند، با فیلم ایده اصلی می توانند دریابند که می توان یک فیلم ماجراجویانه و معمایی ساخت. از طریق فیلم به نقاط خوش آب و هوا و خوش منظر سفر کرد و در عین حال با داستان سرگرم شد و بعد از تماشای فیلم،تلنگری هم به مخاطب می زند که این جامعه ای است که همه،هیولایند مگر اینکه خلافش ثابت شود!

فیلم البته ضعف هایی هم دارد. از جمله مهمترین ضعفش یعنی روایت چند باره موقعیت هایی که از زاویه دید همدستی کلاه بردارها را نشان می دهد، که ضرورت و کارکردی ندارد یا تنه لاغر داستان اما برای یک بار هم شده بگذارید یک فیلم سینماتیک و با دینامیک قوی در پرده عریض ببینیم. فیلمی که تصاویر همچون کولاژ جای خود را به یکدگیر می دهند. بازی ها همگی استانداردها را رعایت کرده اند. یک مریلای زارعی جدید داریم،خسته شدیم انقدر زن قربانی و پیرزن جنگ دیده از او دیدیم و مهمتر از همه اینکه کارگردان که تهیه کننده کار هم است از عهده چنین فیلم سنگینی آن هم در شرایط افزایش بی رویه قیمت ارز به خوبی برآمده است.
در بخش فیلمنامه می شد به شخصیت ها نزدیک تر شد اما فیلمساز ترجیه داده بیشتر به معضلات مد نظرش مثل کلاه برداری ها و از پشت خنجر زدن ها و مناقصه های جعلی و زندگی روزمره سرشار از بی دغدغگی طبقه مرفه را به نمایش می گذارد که در این مسیر موفق است. اما اگر شاید صحنه تکرار را حذف کند و با یک تدوین بی رحمانه رو به رو باشیم،حتما در اکران عمومی با توجه به انبوه ستارگانی که دارد موفق خواهد بود. برای مخاطب خاص هم چند سکانس کار شده و درگیر کننده کفایت می کند و عناصر بصری و شنیداری اش هم که نمره قبولی می گیرد.


حواشی فیلم ایده اصلی

ممنوع تصویری هانیه توسلی و عدم پخش تصاویر او در تیزرهای فیلم

پیام نیکفرد (مدیر روابط عمومی شرکت سینمایی خانه فیلم پخش‌کننده ایده اصلی) در گفتگو با ایلنا، با اشاره به پخش نشدن تیزرهای این فیلم از صداوسیما گفت: “بعد از آن‌که تیزرهای فیلم «ایده اصلی» به کارگردانی آزیتا موگویی آماده شد، آن را به صداوسیما ارائه کردیم اما به ما اعلام شد که باید بخش‌هایی که هانیه توسلی در آن حضور دارد، حذف شود.”
.
وی ادامه داد: “به ما اعلام شد پخش تصویر و صدای هانیه توسلی در قالب تیزر و برنامه‌های دیگر ممنوع است.”
.
پیش از این پخش تیزرهای فیلم قسم با بازی مهناز افشار در صداوسیما ممنوع شده بود و صداوسیما به سازندگان این فیلم اعلام کرده بود که باید تصاویر و صدای مهناز افشار را از این تیزرها حذف کنند.


تیزر و آنونس فیلم ایده اصلی – Download

بازیگران فیلم ایده اصلی

بیوگرافی مریلا زارعی بازیگر فیلم ایده اصلی :

مریلا زارعی متولد سال 1353 و فارغ التحصیل مهندسی علوم صنایع غذایی است. شروع فعالیت هنری او از سال 1373 با سریال تلویزیونی «کارآگاه علوی» (حسن هدایت) می باشد.

مریلا زارعی در پشت صحنه فیلم ایده اصلی

ظاهر متفاوت مریلا زارعی و کارگردان فیلم ایده اصلی درپشت صحنه فیلم

بیوگرافی کوتاه مهرداد صدیقیان

بیوگرافی کوتاه مهرداد صدیقیان

مهرداد صدیقیان بازیگر، متولد 30 بهمن 1367 در تهران است، همچنین دیپلم ریاضی دارد و دانشجو است.


لوکیشین ها : یران، کانادا، اسپانیا و قبرس جنوبی به‌عنوان لوکیشن‌های اصلی «ایده اصلی» انتخاب شده است.


10,795 بازدید

نظرات کاربران

۱
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.

ناشناس سه شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸

اهنگ تتلو مسخره بازی