شکایت مهناز افشار از مرگ ماهی

مهناز افشار روز گذشته‌ای در نامه‌ای اعلام کرد که به علت کنار گذاشته شدن از فیلم «مرگ ماهی» از کارگردان این فیلم شکایت خواهد کرد. و امروز متن شکایتش را منتشر نمود

به نام خالق هنر
با عرض ادب و احترام
و برای فرهنگ و هنر مینویسم
این ایام همه اهالی سینما و مخاطبانش در تب و تاب مقدمات جشنواره فیلم فجر به سر میبرند و انصافا چه خوش جنب و جوشی است
تلاشی برای نمایش داشته های فرهنگی در عرصه سینما ، تلاشی که قرار است عیاری برای رقابت و بهتر شدن باشد .
بهتر شدنی که لازمه اش تشویق و استقبال از حضور همگان و صد البته نقد منصفانه و مصلحانه می باشد .
در همین ایام موضوع شکایت بنده از کارگردان فیلم مرگ ماهی شاید برای برخی ایجاد سوال و ابهام کرده باشد و ناگفته نباشد که بسیاری از این برخی را جزو دوستان خویش میدانم ، پس بر خود لازم میدانم که بگویم …

خلاصه و گزیده میگویم ، موضوع شکایت روشن و شفاف است ، نه حاشیه ای دارد و نه ناگفتنی ای .
فیلم برداری این فیلم چند روز پیش در حالی به پایان رسید که بنده به عنوان اولین بازیگر فیلم با تهیه کننده و کارگردان قرار داد بستم و حتی در بسیاری از بخشهای دیگر فیلم صمیمانه و دوستانه به همفکری و همکاری پرداختم ….
و عجبا که قرارداد بنده هنوز پابرجاست اما در حالی که یک روز هم جلو دوربین نرفته ام ، میشنویم که فیلم به پایان رسیده است .
بله ! کارگردانی که کمتر از انگشتان یک دست در این سینما تجربه دارد با تشخیص خود یا مشورت دیگران بازیگر دیگری را همزمان جایگزین کرده و بدون حتی فسخ قرار داد بنده ، فیلم را به پایان میرساند .
از قضا در عالم رندی، بازیگری را جایگزین میکند که از دوستان نزدیک من بوده و هستند که البته ایشان در یک وظیفه اخلاقی از من نظر خواهی کردند که به شرط فسخ قرارداد بنده ، ایشان حاضر به بازی در این فیلم خواهند بود اما نه فسخی ، نه تماسی ،نه اقدامی …. و فیلم به پایان رسید .

جهت حفظ و حرمت و آرامش پبش از نگاشتن این خطوط همه راههای ابتدا دوستانه و سپس قانونی را پیمودم و پس از آنکه متوجه شدم علیرغم آنکه از کارگردان شکایتی شده است ، نه تنها مراحل تولید در حال سپری شدن هستند ، بلکه در اقدامی عجیب تر از عجیب ، درست در ایامی که فیلمهایی همچون خانه پدری یا عصبانی نیستم بدون هیچ دلیل قانونی از اکران عمومی منع میشوند .، و یا حتی فیلمهایی مثل استراحت مطلق ، مادر قلب اتمی ، خنده های آتوسا ، دلتا ایکس ، ۳۶۰ درجه ، دلم میخواد و نهنگ عنبر و …به کلی از جشنواره کنار میروند ، فیلم مرگ ماهی که کارگردان آن مرز های قانون مندی را آشکارا زیر پا میگذارد و در حالی که رسما مورد شکایت واقع شده ، پیش از رسیدگی به شکایت ، رای داوری و حل اختلاف قانونی در بخش مسابقه جشنواره انتخاب میشود…

آیا این همان ‘ رقابت آزاد ‘ در عرصه فرهنگ و هنر است ؟

در نگاه اول شاید موضوع کمی شخصی به نظر برسد ، اما در نگاهی فراتر شکایت بنده در راستای حفظ حرمت و احترام بازیگران سینما بوده و تلاشی در جهت ایجاد امنیت شغلی استعداد های آینده این عرصه .
بله ، من شکایت کردم و عزم کردم از حق خود دفاع کنم چرا که احساس میکنم این حق همه هم صنفهای من است .
امروزاین کارگردان به خود اجازه میدهد حق مهناز افشار را نادیده بگیرد ، چرا که نمیداند قرار داد منعقد کرده را باید یا اجرا نماید یا فسخ نماید و یا اینکه به پشتوانه های خود می بالد و احساس نمیکند که عدالت جلو این منش او را خواهد گرفت ….. و در این چرخه فردا دیگرانی حق دیگرانی را ضایع خواهند کرد .

به عوامل و دست اندرکاران مرگ ماهی که برخی از پیش کسوتان این عرصه و برخی از استعدادهای آینده هستند پیشاپیش هم تبریک میگویم و هم صمیمانه خسته نباشید میگویم .، و اطمینان دارم همه شان نه تنها از بنده خرده ای به دل نمیگیرند ، بلکه هرکدامشان هم جای من بودند همین کار را میکردند .، و من امروز این اقدام را انجام دادم تا آنها مجبور نباشند در آینده در چنین وضع مشابهی بلکه بدترقرار بگیرند .
برای کارگردان فیلم آرزو میکنم امروز که در ابتدا راهشان هستند تواضع و اخلاق مداری بزرگان سینما را الگو خود قرار دهند که این رمز ماندگاریست ……. و باعث میشود تا اگر توان و استعدادی هم دارند تباه رفتارهای غیر حرفه ای و غیر صادقانه نشود .

و برای جشنواره امسال هم بهترین حضورها و نمایشها را آرزو میکنم و آسوده خاطر سعی خواهم کرد از رقابت برابر و منصفانه دیگران لذت ببرم و خود نیز فرا بگیرم .
در پایان به نام همه همکارانم و به نفع فیلم مرگ ماهی و به نفع سینما ایران از خانه سینما مصرانه خواستار صدور رای عادلانه و جاری کردن هر چه سریع تر آن میباشم

حمله کارگردان «مرگ ماهی» در پی شکایت مهناز افشار: خانم افشار! شما ادعای اخلاق مداری نکنید!
روح‌الله حجازی کارگردان فیلم «مرگ ماهی» نسبت به اظهارات اخیر مهناز افشار واکنش نشان داد.
سرانجام و پس از انتشار نامه شکایت آمیز مهناز افشار نسبت به حذفش در فیلم «مرگ ماهی» روح‌الله حجازی کارگردان این فیلم در جوابیه‌ای نسبت به این اتفاقات واکنش نشان داد. او در جوابیه خود نوشته است:

«بنام خدا
اخیرا از طریق بعضی سایت‌ها از مدعای طرح شده توسط سرکار خانم مهناز افشار مطلع شدم. عجیب آنکه کسی که مدعی اخلاق‌مداری و رعایت اصول حرفه‌ایست، اینگونه عجولانه به نشر اکاذیب در فضای مجازی و نامه‌پراکنی در سایت‌های مختلف می‌پردازد تا جایی که در چند روز گذشته، شاهد انواع تهمت‌ها و حرمت‌شکنی‌ها در گفتار و نوشتار ایشان و برخی دوستان محترمشان بوده‌ام.
قصه «مرگ ماهی» که اولین قراردادش را با مهناز افشار امضاء کرد! غصه‌دار است. از اینکه بازیگری که می‌توانست و می‌بایست الگوی حرفه‌ای‌گری و اخلاق‌مداری باشد، بی‌واهمه مفاد قراردادش را زیر پا، و دست عوامل پروژه را در پوست گردو گذاشت! اما غصه‌ی بزرگتر آن است که وی به محض اطلاع از پذیرفته شدن «مرگ ماهی» در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر، حتی بقدر تعیین تکلیف و بررسی مدعای خود توسط شورای داوری خانه سینما نیز تحمل نداشت و به امید مرگِ ماهی، از هیچ تلاشی برای گل‌آلود کردن این آب کوتاهی نکرد.
دریغ آنکه حداقل ای کاش از آن نفوذ و پشتوانه‌ای! که خانم افشار از آن دم می‌زنند برخوردار بودم، شاید از این طریق می‌توانستم مانع از خط خوردن دو فیلم قبلی‌ام؛ (زندگی خصوصی آقا و خانم میم) و (زندگی مشترک آقای محمودی و بانو) از لیست رقبای دو دوره‌ قبلی جشنواره فیلم فجر شوم.
اما اگر نداشتن پشتوانه‌ای جز خدا هم از ویژگی‌های (به تعبیر ایشان) «یک کارگردان جوان و بی‌تجربه» است، به آن افتخار می‌کنم و بر خود می‌بالم.
از شما چه پنهان، من نه ماهیگیری از آب گل‌آلود را می‌دانم و نه هرگز نیازی به آن می‌بینم. لذا این عرصه را به اهلش وامی‌گذارم و تا صدور رای توسط مراجع ذیصلاح، به احترام سینمای نجیب ایران سکوت می‌کنم.
در پایان برای مهناز افشار عزیز، آرزوی سلامتی، شادی و سعه صدر دارم و هرگز دور از ذهن نمی‌پندارم که انشاالله ایشان در جشنواره‌های آتی، نه با غوغاسالاری و جنجال، که با تکیه بر توانایی‌های بازیگری‌ و اخلاق‌مداری‌شان پا به میدان رقابت و تیتر رسانه‌ها بگذارند. به امید آنروز… .»


10,348 بازدید

نظرات کاربران

۱
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.

صباغ یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳

با سلام
احتراماً پیرو متن نامه شکایت سرکار خانم افشار از کارگردان بسیار خوب سینمای ایران توسط سایت محترم شما یک نکته حائز اهمیت است و آن این است که متاسفانه این مسئله حق کشی توسط کارفرما ، کارگردان ، تهیه کننده و مدیران در جامعه ایران ما بشدت مشهود است و دولت بعنوان بازوی عدالت در این راستا بسیار ضعیف عمل میکند. اتفاقی که برای خانم افشار افتاد به کرار در تمامی سطوح جامعه ، ارگانها، سازمانها، شرکتها و … به چشم می خورد. لذا از شما بعنوان یک رسانه خواهشمند است در این خصوص نهایت همکاری و همراهی را داشته باشید ، تا صدای همه ی مردم ایران به گوش مسئول برسد.
پیشاپیش از بذل توجه و همکاری صادقانه شما کمال قدردانی را دارم.
باسپاس
صباغ