کاوه خداشناس نقش شهاب در سریال برادر

کاوه خداشناس یکی از بازیگران سریال برادر است که نقش جوانی به نام شهاب را بازی می کند که در حجره حاج کاظم پهلوان مشغول کار است. کاراکتری که به نوعی دچار یک دوگانگی است و گاهی با پسر نا خلف حاج پهلوان در مسیر اشتباهی که در پیش گرفته، همراه می شود. وی که نخستین حضورش را در یک سریال ماه رمضانی تجربه می کند، در گفت و گو با بانی فیلم از جذابیت های نقش شهاب و ویژگی های این کار برایمان گفت که در ادامه می خوانید:

 حدود نیمی از سریال تا امروز روی آنتن رفته است و مخاطب با شخصیت های این سریال کاملا آشنا شده و در جریان داستان نیز قرار گرفته است. بنابراین تا به امروز چه بازخوردی از مخاطبان این سریال گرفته اید؟
– به زعم من خوشبختانه این سریال تا امروز توانسته مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. این را صرفا از رفتار و بازتاب سریال در بین دوستان و خانواده نمی گویم. بلکه در برخورد با مردم نیز این حس را داشته ام که «برادر» توانسته مخاطبان خود را از همان ابتدا به کار جذب کند. البته به دلیل داستان و محتوای آن است و تیم خوبی که با هم همراه شده اند.
در کنار داستان و مضمونی که سریال دارد و برای مردم جذاب است، فکر می کنم زمان پخش مناسبی که این کار دارد، در جذب مخاطب بی تاثیر نبوده است. چون تجربه ثابت کرده کارهای مناسبتی به خصوص ماه رمضان بیشتر دیده می شود و حتی کسانی که اهل دیدن سریال ها و برنامه های ماهواره هستند، ترجیح می دهند در این ماه بیشتر تلویزیون تماشا کنند.
– علی رغم علاقه ای که به حضور در سریال مناسبتی دارم، من برای نخستین بار است که این سعادت نصیبم شد و در سریالی بازی کردم که در این ایام روی آنتن می رود. اما فکر می کنم در کنار این مسئله که مردم دوست دارند در این زمان و هنگام افطار سریال های تلویزیون را دنبال کنند، داستان و محتوای سریال و همچنین تمام عواملی که باعث جذب مخاطب به یک کار می شود، در این سریال دست به دست هم داده و توانسته مورد توجه قرار بگیرد. اصولا فکر می کنم سریال اگر برای مخاطب جذابیت داشته باشد، مردم کمتر به سراغ ماهواره می روند.
 حالا که به عنوان مخاطب کار را دنبال می کنید، از نتیجه آن و همچنین بازی خودتان راضی هستید؟
– من که داستان و کلیت کار را دوست دارم. فکر می کنم داستانی که در این مجموعه روایت شده است، توانسته مردم را هم راضی نگه دارد. به هر حال این هم حاصل تلاش یک گروه است که کل گروه برای تولید این کار زحمت کشیده اند.
شخصیت شهاب که شما آن را ایفا کرده اید، تا اینجای داستان دچار یک دوگانگی است. اینکه در برخورد با مریم و حاج کاظم سعی می کند آدم خوبی باشد و در رسیدن به اهداف مریم او را یاری کند. اما از طرفی در برخورد با ناصر نیز تا حدودی او را در مسیر نادرستی که پیش گرفته، همراهی می کند. فکر می کنم بازی در قالب چنین نقشی باید کار سختی باشد. این طور نیست؟
– به هر حال بخشی از این اتفاقات در خود فیلمنامه وجود داشت و برخی هم در تعاملاتی که سرصحنه با کارگردان انجام می دادیم، شکل گرفت. به نظر من بخش عمده ای از شخصیت شهاب دچار تردید است و هر کاری که انجام می دهد، باز هم دچار تردید است. انگار یک سری نیرو در درون این شخصیت وجود دارد که به او دستور می دهند این کار را انجام بده یا نه. ضمن اینکه شخصیت شهاب مدام در این فضا ها در حال تاب خوردن است.
 در نهایت شهاب می تواند وارد عمل شده و بر تردیدهایش غلبه کند و یا همچنان درگیر است؟
– اصولا زمانی که یک شخصیت در فیلمنامه درست خلق می شود، تا پایان این پیچیدگیها و تردیدها و ویژگی ها را با خود همراه دارد. ما نمی توانیم در یک قسمت شخصیت این آدم را به یک فرد قاطع تبدیل کنیم. چون اصلا باورپذیر نیست. بنابراین فکر می کنم شاید در طول داستان تصمیماتی بگیرد. اما قطعا این تردید را نمی تواند از خودش دور کند.
 فکر می کنم بعد از سریال «پول کثیف» این مجموعه دومین همکاری شما با جواد افشار است. یا اینکه باز هم همکاری مشترک داشته اید؟
– بله این سریال دومین کاری است که من در خدمت آقای افشار هستم. فکر می کنم سال ۸۴ بود که با هم کار کردیم و در طول این سالها همکاری میسر نشد، تا سریال «برادر».
 از فضای این کار و همکاری با آقای افشار بگویید.
– یک اتفاق خوب همواره زمانی که با آقای افشار کار کردم، افتاده و این است که ایشان خیلی هوشمندانه و با جسارت نقش هایی را به من پیشنهاد می دهند که خیلی از آدم ها حتی نمی توانند به آن فکر کنند. در صورتی که آقای افشار کاملا این قالب را می شکند و شخصیت دوگانه و چند وجهی را به من پیشنهاد می دهد. البته در کنار اینکه برای من جذاب بوده، برای مخاطب هم جذابیت دارد. مخاطب دوست ندارد بازیگر را در قالب یک نقش تخت و تک وجهی ببیند.
 یعنی مخاطب هم شما را در قالب چنین نقشی پذیرفته است؟
– بله و اتفاقا تشویق هم کرده است. همین اتفاق باعث شده بازی در چنین کارهایی برای من جذابیت داشته باشد و من با انگیزه بیشتری سر کار بروم. از طرفی آقای افشار دست من را در کار باز می گذارند و به من اعتماد کرده و مشوق من هستند. همین اتفاق باعث دلگرمی من در کار می شود. بنابراین من فکر می کنم فضای دوستانه و مثبتی که در این شرایط در پشت صحنه کار به وجود می آید، باعث استقبال مخاطب هم در زمان پخش می شود. من در طول این سال ها چنین فضایی را در پشت صحنه کارها کمتر دیده ام.
همچنان سر ضبط کار هستید و یا بازی شما تمام شده است؟
– نه فکر می کنم تا ده روز دیگر هم سر فیلمبرداری باشم. چون هنوز برخی سکانس های من هنوز ضبط نشده است.
در کنار این مجموعه، کار آماده پخش دارید و یا بعد از پایان این سریال در کار دیگری حضور پیدا می کنید؟
– کار آماده پخش که دارم، اما صحبت هایی شده است و با برخی دوستان وارد مذاکراتی هم شده ایم که تا هفته آینده تکلیف همه چیز مشخص خواهد شد.
دلیل اینکه کم کار هستید و به خصوص در سینما که به نسبت تلویزیون حضور کمرنگی دارید، چیست؟
– شاید مترصد فرصت های بهتری در این زمینه هستم. ضمن اینکه در مسیر حرکت ما در این حرفه گاهی حرکت لاک پشتی هم وجود دارد. گرچه امیدوارم در سینما هم بتوانم تجربیات دل انگیزی کسب کنم. البته برای من سینما و یا تلویزیون تفاوتی ندارد. مهم تجربیات خوبی است که می توانم در قالب نقش هایی که به من سپرده می شود، کسب کنم.


2,854 بازدید

نظرات کاربران

۰
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.