سیما تیرانداز نقش ناهید نفس گرم

سیما تیرانداز درباره سریال نفس گرم ساخته محمدمهدی عسگرپور که قرار است در ایام ماه محرم 94 از شبکه یک سیما پخش شود، گفت: نکته این سریال این است که ما چگونه در معرض آزمون‌ها قرار می گیریم و خودمان در اتفاقاتی که برای دیگران رخ می‌دهد و ما به وسیله آن‌ها دیگران را قضاوت می‌کنیم چگونه رفتار می‌کنیم.

وی ادامه داد: داستان این سریال به نوعی شخصیت ها را در برابر آزمون هایی قرار می دهد تا ببینیم چقدر ما این قدرت را داریم که سخنانی را که قبل از اتفاق و یا آزمون بیان می کنیم عملی کنیم و آن‌ها را انجام دهیم.وی در این مجموعه نقش ناهید را ایفا مینماید

فیلمنامه ها فرصت کمی برای پرداخت داستان های زنانه دارند

بازیگر سریال نفس گرم با اشاره به این اثر که زنان محوریت آن را تشکیل می دهند، بیان کرد: داستان این سریال می طلبید که بیشتر زنان محور آن قرار بگیرند. البته داستان می توانست نگاه مردانه هم داشته باشد و اتفاقا همین انتخاب زنان باعث می شود که قصه پردازی‌ها از نوعی ظرایف برخوردار شوند. ما در این سریال با دل مشغولی‌های طیف‌های مختلف زنانی که در جامعه کار می کنند، می‌خواهند زندگی خود را نجات دهند و یا زنی که عاشق می شود، آشنا می شویم و همین کار را به نظرم جذاب می کند.

وی درباره اینکه چرا در سریال ها شخصیت پردازی نسبت به زنان کمتر وجود دارد، اظهار کرد: در فیلمنامه هایی که معمولا نوشته می شود فرصت کمی برای پرداخت داستان های زنانه است هرچند که داستان های زنان قابلیت های زیادی دارند. ما در حوزه سریال نویسنده و کارگردان زن کمتر داریم و متاسفانه گاهی پیش آمده است که وقتی نویسندگان و کارگردانان زن به سراغ موضوعات زنانه می روند برچسب فمینیستی بودن به آن‌ها خورده است. درصورتیکه این بسیار طبیعی است که یک زن دنیای زنانه را بهتر می شناسد و بر همین اساس شخصیت های زنانه داستانش پررنگ تر می شوند.

سیما تیرانداز در نفس گرم

حدود ۴ سال منتظر بودم تا بتوانم یک تله تئاتر بسازم

سیما تیرانداز درباره سختی هایی که برای کارگردان‌های زن وجود دارد، تصریح کرد: تلویزیون زمانی این سیاستگزاری را داشت و برنامه ریزی می کرد تا عده ای کارگردان زن وارد کار شوند اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد. در سینما هم تعداد کارگردانان مرد بیشتر از خانم هاست و مستلزم یک سیاستگذاری است که زنان بیشتر وارد کارگردانی شوند. البته حیطه کارگردانی تا حدی هم برای زنان سخت است چون خود من این تجربه را داشته ام و حدود ۱۲ سال است که کارگردانی تئاتر را بر عهده دارم. زمانیکه شبکه چهار برای تولید تله تئاتر برنامه ریزی و سیاست گذاری می کرد من حدود ۴ سال پشت درهای این شبکه بودم تا بتوانم یک تله تئاتر بسازم و حتی پیشنهاد یک تله فیلم را هم دادم اما متاسفانه جزو سیاست گذاری های تلویزیون قرار نگرفتم که بتوانم کار کنم.

وی در پایان گفت: زنانی که در حوزه کارگردانی فعالیت دارند تا حدی مورد بی مهری مسئولان آقا قرار می گیرند و این در همه حوزه ها از جمله مونتاژ، فیلمبرداری و… وجود دارد. بهرحال هر جنسیتی برای خودش نوعی نگاه دارد و نمی توان نگاه مرد و زن را یکسان دانست. نوع نگاهی که یک فیلمبردار زن در نورپردازی و حرکت پلان ها دارد متفاوت از نوع نگاه یک فیلمبردار آقا خواهد بود و باید اجازه داد تا این نگاه های متفاوت هم در سریال های ما راه پیدا کند.


4,411 بازدید

نظرات کاربران

۰
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.