احسان خواجه امیری

بیوگرافی و زندگینامه

احسان خواجه امیری خواننده و آهنگساز ایرانی متولد 7 آبان ماه سال 1363 در تهران می باشد و 33 سال سن دارد.

وی عضو یک خانواده چهار نفره است و یک خواهر به نام الیکا دارد . پدر او استاد ایرج خواجه امیری که از خوانندگان پیشکسوت و قدیمی است می باشد.

تحصیلات : فارغ التحصیل لیسانس مهندسی کامپیوتر از دانشگاه آزاد اسلامی است.

شروع فعالیت موسیقیاحسان خواجه امیری از 5 سالگی آموختن موسیقی را شروع کرد. از هفت یا هشت سالگی به کلاس‌ های سنتور و ویلن رفت و پیانو را از خواهرش الیکا خواجه امیری یادگرفت.او در سن 12 سالگی برای برنامه کودک آهنگسازی کرد.

وی در 17 سالگی اولین آلبوم خود به نام منو بابا که با پدرش مشترک بود را منتشر کرد و دو سال بعد از آن تیتراژ سریال غریبانه (هر چی آرزوی خوبه ) را اجرا کرد که می توان گفت با این اثر به خوبی شناخته شد. البته او تیتراژهای موفق زیادی بعد از آن اجرا کرد از جمله تیتراژ سریال میوه ممنوعه, در مسیر زاینده رود , برای آخرین بار , نابرده رنج , ماه عسل و …. .

وی اولین کنسرت خود را در سال 84 در جزیره کیش برگزار نمود.

احسان خواجه امیری و همسرش

ماجرای ازدواج و همسر

احسان خواجه امیری متاهل است و ازدواج کرده است . وی در سال 83 با همسرش آشنا گردید که البته بعد از 5 سال با هم ازدواج کردند . این زوج در سال 93 صاحب فرزند پسری به نام ارشان شدند.

داستان آشنایی و ازدواج شان از زبان خودشان

لیلا : شایعه راجع به ازدواج ما واقعا زیاد بود. ما خیلی اتفاقی در سال 83 با هم آشنا شدیم و بعد از 5 سال آشنایی، ازدواج کردیم.

احسان: من دوست داشتم زودتر ازدواج کنم اما می‌ترسیدم.

لیلا : خب ازدواج برای ما ترسناک بود. چون هر دوی ما ‌سن و سال کمی داشتیم روز عقد هر دو بهت‌زده بودیم و باورمان نمی‌شد.

احسان: سال اول که با هم آشنا شدیم خانواده‌های ما هم رفت‌وآمد پیدا کردند و از ابتدا قرارمان این بود که بعد از آشنایی بیشتر ازدواج کنیم.

پسر احسان خواجه امیری

احسان خواجه امیری و پسرش

خانواده احسان خواجه امیری , پدر و مادر احسان خواجه امیری

عکس خانوادگی احسان خواجه امیری در کنار پدرش و مادرش و همسر و پسرش


گفتگو با احسان خواجه امیری

بدون همسرم نمی‌توانم‌ زندگی کنم

این دو دو تا چهار تا کردن در کل زندگی من وجود داشت حتی برای ازدواجم. البته دو دو تا چهارتایی که احساسم در آن دخیل بود. یک مثل قدیمی همیشه بوده با کسی زندگی کن که نتوانی بدون او زندگی کنی. من با اینکه از ازدواج ترس داشتم اما دیدم بدون لی‌لا (همسرم) نمی‌توانم زندگی کنم.

چیزهایی که از‌ هم‌ می‌دانیم

احسان: به نظر من نقطه قوت همسرم در پشتکار اوست. هیچ وقت از کاری که انجام می‌دهد خسته نمی‌شود. نقطه ضعف او را هم در ایده‌آل‌گرایی‌اش می‌داند. همیشه می‌خواهد همه چیز در کامل‌ترین شرایط باشد و به نظر من بعید است که همیشه همه شرایط عالی و کامل باقی بماند.

لی‌لا: به نظر من بزرگ‌ترین ضعف احسان، عجول بودن اوست. فاصله‌ای که بین تصمیم و کاری که می‌خواهد انجام بدهد نباید بیشتر از دو دقیقه طول بکشد.

احسان: فکر می‌‌کنم خیلی از تصمیماتی که تا به امروز گرفته‌ام، درست بوده و امروز نتیجه آن را گرفته‌ام. حتی تصمیماتی که شاید در سن پایین و در زمان کم‌تجربگی گرفته‌ام، تا جایی که خیلی از تصمیمات من به نحوی تبدیل به الگو برای بقیه موزیسین‌ها شده است.

لی‌لا: نقطه قوت احسان را هم در این می‌بینم که هر کاری را تصمیم بگیرد انجام می‌دهد. اگر بگوید از فردا می‌خواهم عکاسی کنم از فردا خیلی خوب عکس می‌گیرد. اگر بخواهد صدابرداری انجام بدهد به خوبی از عهده آن برمی‌آید.

احسان خواجه امیری با همسر و پسرش

عکس احسان خواجه امیری با خانواده اش ( همسر و پسرش)

من وسواسی‌ام

وقتی کار فشرده است زندگی سخت می‌شود چون من وسواس‌های خاص خودم را برای کارهایم دارم، مثلا وقتی می‌خواهم عکس بگیرم خودم عکس را رتوش می‌کنم یا موقع ساخت کلیپ خودم در تدوین آن دخالت دارم، در صدابرداری خودم امتحان صدا و تست نهایی کار را انجام می‌دهم. طبیعی است همه این کارها خیلی از من انرژی می‌گیرد، به‌خصوص در کنسرت‌هایی که در تهران برگزار می‌شود.

تو خواننده پرکاری هستی. آدم فکر می‌کند آیا به خاطر مسائل مالی پرکارهستی یا علتش این است که می‌خواهی در این حرفه موفق باشی؟ رضایت مردم چقدر برایت مهم است؟ یعنی اگر روزی به جایی برسی که از نظر مالی بی‌نیاز شوی آن وقت باز هم به همین اندازه کار می‌کنی؟

احسان: سعی می‌کنم کارم را مدیریت کنم. اینکه بگویم به دلیل پول کار نمی‌کنم دروغ است، به هر حال شغل من خوانندگی است. اما جلب رضایت مردم برای من واقعا مهم‌تر از پول است. از ابتدا هم همین‌طور بوده است. کسانی که کنسرت‌های من را دنبال می‌کنند می‌دانند هیچ‌کدام از کنسرت‌های من شبیه به کار قبلی‌ام نبوده است. حتما یک اتفاق جدید به اجراهایم اضافه می‌‌کنم که شبیه کنسرت قبلی‌ام نباشد.

البته همیشه هم روی صحنه مرتب و اتوکشیده هستی.

من همیشه خود واقعی‌ام بودم، همان‌طور که دلم می‌خواسته صحبت کردم. فقط روی سن کمی مودب صحبت می‌کنم.

چون وظیفه خودم می‌دانم با مخاطب مودب رفتار کنم. احساس می‌کنم آنها به من احترام گذاشته‌اند؛ من هم باید با آنها با احترام رفتار کنم و مثل بعضی از دوستان که روی سن خیلی راحت صحبت می‌کنند حرف نمی‌زنم. اما به هیچ وجه معذب نمی‌شوم.

کیفیت اشعار چقدر روی خوانندگی‌ات تاثیر دارد؟

ترانه برایم خیلی مهم است. از روز اول کارم سعی کردم با بهترین‌ها شروع کنم. در 18-17سالگی‌ام رفتم سراغ بزرگ‌ترین شعرای روز کشورمان. در کنارشان خیلی آموختم. افشین یداللهی یکی از بزرگ‌ترین معلم‌های زندگی من است.

معیار خوب بودن یا بد بودن شعر را چه کسی تشخیص می‌دهد؟ خودت یا با شخص خاصی مشورت می‌کنی؟

ترازوی من سلیقه‌ام است ولی خب با کسانی که کار کرده‌ام که بزرگ بوده‌اند و همیشه توانسته‌ام به آنها اعتماد کنم. سواد من در مقابل آنها ناچیز است.

بیوگرافی احسان خواجه امیری

دوستان صمیمی

همه بازیکن‌های استقلال دوست‌های صمیمی من هستند. گاهی فوتبال هم با هم بازی می‌کنیم. بین موزیسین‌ها هم با زانیار و سیروان خسروی رفاقت داریم. با سام درخشانی هم که در همسایگی من است رفت‌و‌آمد دارم. اما به طور کلی اهل رفت‌و‌آمدهای خیلی عجیب و غریب نیستم.

دکتر اصفهانی یک الگوی خوب است

خیلی از حرکاتی که زمانی محمداصفهانی انجام می‌داد الگو قرار می‌دادم. به نظرم کارهای او در شأن یک هنرمند واقعی است. آقای اصفهانی قبل از من خواننده بودند. دکتر همیشه یک سبک شعر را ادامه داد، در تلویزیون پلی‌ بک نمی‌خواند و هرکاری را قبول نمی‌کرد،‌ درنهایت هم اعتقادات‌شان را دنبال می‌کردند من پرستیژ او را الگوی کارم قرار دادم.

طرفدار تیم استقلالم !

معمولا در خانواده‌ها بچه‌ها از خانواده‌شان پیروی می‌کنند من هم استقلالی بودنم را از مادر و دایی‌هایم به ارث برده‌ام. در همه‌جا هم با افتخار اعلام می‌کنم که استقلالی هستم. البته امسال در دو بازی پرسپولیسی دوآتشه بودم. آن بازی‌هایی که اگر پرسپولیس گل می‌زد به نفع استقلال تمام می‌شد.

عجیب‌ترین بازی‌ای که در زندگی‌ام دیدم دربی دومی بود که استقلال از دقیقه 80، 3گل از پرسپولیس خورد. باور کنید گل اول را که خوردیم گفتم باختیم و بد ماجرا این بود که به همه ایران زنگ زده بودم و کری خوانده بودم اما بعد از بازی مجبور شدم خودم تلفنم را خاموش کنم! بین تیم‌های خارجی، در این چندوقت اخیر آنقدر بارسلونا خوب فوتبال بازی کرد که هیچ‌کس نمی‌تواند طرفدار بارسلونا نباشد اما قبلا تیم محبوبم منچستر بود.

احسان خواجه امیری و پدرش

احسان خواجه امیری و پدرش ایرج خواجه امیری

پدرم دوست نداشت من راه او را بروم

قرار نبود که من خواننده شوم و کاملا به طور اتفاقی پا به این مسیر گذاشتم. نه اینکه اصلا برنامه‌ریزی برای این کار نداشتم نه، منظورم این است با این تفکر که باید تمرین کنم‌، کنسرت اجرا کنم و کسب درآمد برایم شود نبود، به‌‌دلیل عشقم به موسیقی این کار را از کودکی دنبال کردم.

بعدها متوجه شدم از این علاقه‌ام به موسیقی می‌شود پولی هم درآورد. پدرم دوست نداشت که من خواننده شوم، می‌گفت، تا دانشگاه در رشته مهندسی قبول نشوم حق خوانندگی ندارم اجازه نداشتم که در رشته موسیقی تحصیل کنم و فقط اجازه تحصیل در رشته مهندسی را داشتم روزی که دانشگاه قبول شدم دو ماه بعد اولین آلبومم را منتشر کردم. ترس پدرم از گذشته خودش بود، دوست نداشت آن اتفاق‌هایی که برای خودش پیش آمده بود برای من هم اتفاق بیفتد. پدرم آنقدر از خوانندگی صدمه دیده بود و ناملایمات متعدد را در جامعه موسیقی تجربه کرده بود که دوست نداشت من هم همان راه را دنبال کنم.

فکر نمی‌کردم به این جایگاه برسم

اوایل برای خواننده‌های دیگر آهنگسازی می‌کردم. برای پدرم در 16 سالگی یک آلبوم از آهنگ‌های قدیمی خودش جمع‌آوری کردم و یکی، دو آهنگ هم خودم ساختم. برای خواننده‌هایی که می‌خواستند تمرین کنند می‌خواندم اما آنها با اینکه سن من خیلی کمتر از آنها بود، نمی‌توانستند همان کار را که من می‌خواندم تکرار کنند.

هرچه تلاش می‌کردند نمی‌توانستند. خیلی‌ها هم به من می‌گفتند که چرا خودم نمی‌خوانم. در نهایت آنقدر تشویقم کردند تا کم‌کم به این سمت کشیده شدم. باید اعتراف کنم هیچ وقت فکر نمی‌کردم به این جایگاه برسم و خواننده معروفی شوم که کنسرت‌های متعدد برگزار می‌کند.

در سال 81 که من کارم را تازه شروع کردم فقط یکی، دوکنسرت برگزار می‌شد. فضا، فضای امروز نبود که موزیسین درآمدی به دست بیاورد و کنسرتی برگزار شود. اولین کنسرت‌های پاپی که با تماشاگر زیادی برگزار شد. البته باید بگویم همیشه نیاز به برگزاری این کنسرت‌ها وجود داشت اما به این نیازها کم‌توجهی می‌شد.

ریاضی در زندگی کمکم کرد

در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل کردم و فکر می‌کنم ریاضی صددرصد توانسته در زندگی به من کمک کند. اینکه چطور قدم بردارم و برایند یکسری از اتفاق‌ها چطور پیش می‌رود؛ به نظر من زندگی ریاضی است. زندگی دو دو تا چهار تا انجام دادن است. اینکه شما کاری را انجام می‌دهی و کاری را انجام نمی‌دهی و بعد از آن، یک نتیجه‌ای می‌گیری و این خود معادلات ریاضی است.

همین ریاضی باعث شد من با برنامه‌ریزی پیش بروم. من هیچ وقت خواننده‌ای نبودم که با یک آلبوم منفجر شوم و به قول خودمان بترکانم. من آرام‌آرام پیش رفتم. آلبوم اولم که به بازار آمد 100 هزار نسخه به فروش رسید و آلبوم دومم 120 هزار نسخه و همین‌طور کم‌کم برای موفقیتم تلاش کردم و مجموعه کارهایم باعث شد احسان خواجه‌امیری بشود احسان خواجه‌امیری، نه فقط با یک ترانه.

احسان خواجه امیری


آلبوم های احسان خواجه امیری

من و بابا ۱۳۸۰
برای اولین بار ۱۳۸۴
سلام آخر ۱۳۸۶
فصل تازه ۱۳۸۷

یه خاطره از فردا ۱۳۸۹
عاشقانه‌ها ۱۳۹۱
پاییز، تنهایی ۱۳۹۳
۳۰ سالگی ۱۳۹۵


خوانندگی تیتراژ های تلویزیون و سینما

موسیقی سریال غریبانه، (هر چی آرزوی خوبه) سال ۱۳۸۳
تیتراژ سریال برای آخرین بار سال ۱۳۸۴
تیتراژ سریال لبه تاریکی سال ۱۳۸۴
موسیقی سریال از نفس افتاده سال ۱۳۸۵

تیتراژ پایانی سریال زیرزمین سال ۱۳۸۵
تیتراژ سریال پول کثیف سال ۱۳۸۶
موسیقی سریال میوهٔ ممنوعه (تیتراژ ابتدایی[بی کلام] – می‌شه خدا رو حس کرد[ترانهٔ تیتراژ پایانی] – آزاد آزادم – به من مؤمن نگو – هرچه دارم از تو دارم) سال ۱۳۸۶

موسیقی سریال مثل هیچ‌کس (تیتراژ ابتدایی – تیتراژ پایانی – رفتی که – عاقبت عشق) سال ۱۳۸۷
موسیقی فیلم سینمایی امشب شب مهتابه (یه شب مهتاب – شاید وقتی – ای کاش – یلدا) سال ۱۳۸۷
موسیقی سریال در مسیر زاینده رود (تیتراژ ابتدایی [بی کلام] – خلاصم کن [ترانهٔ تیتراژ پایانی] – شادی مکن- آرزو دارم – تو بمان) سال ۱۳۸۹

نابرده رنج، تیتراژ سریال نابرده رنج سال ۱۳۹۰
به دادم برس و شب سرمه، تیتراژهای میانی و پایانی سریال مادرانه سال ۱۳۹۲
تقدیر و شهید، تیتراژهای میانی و پایانی سریال ماتادور سال ۱۳۹۲

تاوان، تیتراژ سریال آوای باران سال ۱۳۹۲
بغض، تیتراژ پایانی برنامه ماه عسل سال ۱۳۹۴
درد عمیق، تیتراژ سریال پریا سال ۱۳۹۵
با توأم، تیتراژ سریال هشت و نیم دقیقه سال


جوایز

برندهٔ تندیس بهترین اجرای زندهٔ موسیقی پاپ، بخش کارشناسی (مشترکا «احسان خواجه امیری» و «محسن یگانه»)، از اولین جشنوارهٔ سالانهٔ موسیقی‌ما در سال ۱۳۹۱
برندهٔ تندیس بهترین آلبوم موسیقی پاپ (برای آلبوم عاشقانه‌ها)، بخش کارشناسی، از اولین جشنوارهٔ سالانهٔ موسیقی‌ما در سال ۱۳۹۱
برندهٔ تندیس بهترین قطعهٔ پاپ خارج از آلبوم موسیقی (برای قطعه «تاوان»)، بخش کارشناسی، از دومین جشنوارهٔ سالانهٔ موسیقی‌ما در سال ۱۳۹۲

برنده جایزه بهترین تیتراژ تاریخ صدا و سیما از نظر مردم (تیتراژ سریال نابرده رنج) – ساعت بیست و پنج-۱۳۹۲
برنده جایزه مردمی بهترین ترانه تیتراژ سال (تیتراژ آوای باران) – سه ستاره- ۱۳۹۳

برندهٔ تندیس بهترین آلبوم موسیقی پاپ (برای آلبوم پاییز، تنهایی)، بخش مردمی، از سومین جشنوارهٔ سالانهٔ موسیقی‌ما در سال ۱۳۹۳
برنده جایزه مردمی بهترین ترانه تیتراژ سال (تیتراژ پایانی برنامه ماه عسل) – سه ستاره- ۱۳۹۵

احسان خواجه امیری و مهران مدیری

حضور احسان خواجه امیری د آخرین قسمت برنامه دورهمی در کنار مهران مدیری

اینستاگرام : instagram/ehsankhajeamiri


35,099 بازدید

نظرات کاربران

۳
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.

نازنین زهرا پنج شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸

ماهم خانوادگی دوست داریم اهنگات عشقه ولی بخاطر مشغله کاری منوهمسرم هنوزموفق به اومدن به کنسرتش نشدیم….

ستاره دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷

احسان جون عاشقتم ارشان جونم ارزو دارم مثل خودت موفق وپیروز باشه دیونتم عزیزم خانمت را هم به خاطر اینکه تو دوسش داری دوسش دارم البته من درکش می کنم هرکسیو که عاشقت هستو ولی می دونی عاشق حسود می شه تموم دنیامی ارشانم دوسش دارم ماهه معلومه که وقتی تو پدرشی

فرید باقری پنج شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷

سلام احسان عزیزم
من خیلی عاشقتم دوس دارم بازم بیای زنجان باهم عکس بگیریم دلم برات تنگ شده زود بلند شو بیا شهرما