شهره سلطانی ,بیوگرافی شهره سلطانی و همسرش

بیوگرافی شهره سلطانی

شهره سلطانی بازیگر زن  و خواننده ایرانی متولد سال 1348 در بجنورد است.

تحصیلات: شهره سلطانی دارای مدرک لیسانس موسیقی از دانشگاه آزاد می باشد.

اولین بازی سلطانی در تاتر مربوط به سال 1366 می باشد و اولین کار سینمایی او به سال 1372 باز میگررد.

هم اکنون شهره سلطانی سرپرستی گروه موسیقی بانوان تیک را عهده دار است.

شهره سلطانی در کنار همسرش بهروز پناهنده

شهره سلطانی در کنار همسرش بهروز پناهنده

وی 4 سال است که ازدواج کرده است . همسر وی از سابقه کارگردانی تئاتر داشته است و وی از همین طریق با او ازدواج کرده است.

وی گفته است همسرش دوست خوبی برای او می باشد و همیشه او را حمایت کرده است.

گفتگو مهران مدیری با شهره سلطانی و ماجرای آشنایی اش با همسرش

عکس شهره سلطانی و همسرش

شهره سلطانی و همسرش

شهره سلطانی

گفت و گو با شهره سلطانی

به ورزش و تغذیه سالم اهمیت می‌دهم

بسیار به تغذیه سالم اهمیت می‌دهم. تازه با وجود اینهمه وسواس سال گذشته بیماری سختی گرفتم که احتیاج به رژیم غذایی دشواری داشت و همچنان این رژیم ادامه دارد.

من هرگز اهل خوردن غذاهای فوری یا پرچرب نبوده‌ام. پیش از بیماری‌ام خیلی اهل ورزش بودم و حتی به اتفاق برخی از دوستانم عضو تیم والیبال هنرمندان بودیم و به شکل مرتب ورزش می‌کردیم. اسکواش را هم خیلی دوست دارم و در حال حاضر و پس از بهبودی هم این ورزش را دنبال می‌کنم. البته ما بچه‌های تئاتر از همان ابتدای کار و دوره آموزش تئاتر، ورزش را شروع می‌کنیم چون بخشی از یادگیری تئاتر تمرینات بدنی است.

قبلا سوارکاری هم کرده‌ام اما از وقتی علاقه‌ام به حیوانات شدت گرفت احساس کردم این ورزش را دوست ندارم چون در آن مجبوریم به اسب‌ها لگام بزنیم که قطعا باعث اذیت‌شان می‌شود. در حال حاضر ترجیح می‌دهم اسب‌های آزاد را ببینم و از دیدن‌شان در طبیعت لذت ببرم. یکی از آرزوهای من این است که مردم دنیا به سمت گیاهخواری روی بیاورند.

رژیم شهره سلطانی ایده‌آل است

رژیم گیاهخواری اگر به شکلی درست و زیر نظر متخصص تغذیه با در نظر گرفتن برخی فاکتور‌ها انجام شود، بسیار هم رژیم مناسبی است. به نظر می‌رسد رژیم خانم شهره سلطانی بسیار منعطف و مناسب است. او فقط باید مراقب کمبود ویتامین 12 B خود باشد. کمبود این ویتامین 5 تا 7 سال بعد از گیاهخواری نمود پیدا می‌کند و می‌تواند موجب کم‌خونی، اعصاب ضعیف و موارد زیان‌بار دیگری شود. در حال حاضر دسته‌ای از گیاهخواران هستند که منعطف‌ترند و ماهی یک تا دو بار هم فرآورده‌های حیوانی و گوشتی مصرف می‌کنند.

همچنین آمپولی با نام‌های مختلف وجود دارد که سالانه برای گیاهخوار‌ها تزریق می‌شود که در درازمدت با مشکل کمبود ویتامین 12 B مواجه نشوند. کاملا درست است که تنوع سبزیجات و همین‌طور تنوع غذاهای گیاهی بسیار بالاست اما گیاهخواری صرف به همه افراد توصیه نمی‌شود. خانم سلطانی با توجه به اینکه گفتند از لبنیاتی مثل پنیر استفاده می‌کنند درنتیجه مقداری از ویتامین 12 B ایشان تامین می‌شود. چه بهتر که خانم سلطانی حبوبات را جایگزین گوشت کنند. قارچ به‌تنهایی نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد. اگر گاهی برای ‌مهمان‌های‌شان خورش طبخ می‌کنند، لوبیا‌های داخل خورش را مصرف کنند بسیار عالی است به هر حال آب گوشت هم در این غذا وجود دارد.

در صورتی‌که مصرف همین حبوبات و سویا را افزایش دهند رژیم غذایی ایشان بسیار هم ایده‌آل است. مصرف نوشابه به هیچ عنوان و برای هیچ فردی توصیه نمی‌شود که خدا را شکر خانم سلطانی هم جایگزین‌هایی مناسب برای این نوشیدنی مضر پیدا کرده‌اند. نوشابه طول عمر را کاهش می‌دهد و منجر به پوکی استخوان می‌شود. همچنین خانم سلطانی باید در نظر داشته باشد که کالری بیشتری را باید در روز‌هایی که فعالیت بدنی دارد و ورزش می‌کند دریافت کند. اگر با همان میزان کالری که در روزهای عادی دریافت می‌کند به ورزش بپردازد در طولانی‌مدت با ضعف و کاهش بیش از اندازه وزن مواجه می‌شود.

خانواده‌ام هم گوشت نمی‌خورند

بااینکه خانواده‌ام گیاهخوار نیستند اما چندان هم غذاهای گوشتی نمی‌خورند. به‌خاطر همین برای تهیه غذا برای مهمانی‌ها هم معمولا از غذاهای گیاهی استفاده می‌کنم، البته گاهی هم پیش می‌آید که خورش‌ها را برای ‌مهمانان و دوستان با گوشت می‌پزم ولی خودم گوشت‌شان را نمی‌خورم.

قارچ را جایگزین گوشت کرده‌ام

به قارچ علاقه زیادی دارم و از آن به شکل خام و پخته زیاد استفاده می‌کنم. طعمش را خیلی دوست دارم، مخصوصا پاستای سبزیجات و ماکارونی با قارچ خیلی خوشمزه می‌شود. درواقع گیاهخوارها می‌توانند قارچ را جایگزین گوشت و پروتئین‌های گوشتی کنند.

ماجرای بیماری شهره سلطانی

قبل از بیماری‌تان آیا میانه خوبی با دکتر رفتن داشتید؟
کمتر برای چکاپ پیش دکتر می‌رفتم و فقط موقعی که بیمار می‌شدم می‌رفتم دکتر. بعد از بیمار شدنم دوستان دکتری را به من معرفی کردند که تخصصش غدد داخلی بود. بعد از معاینه ایشان نتوانست بیماریم را تشخیص بدهد.

چه علائمی باعث شد که احساس کنید بیمار شده‌اید؟
تهوع، خستگی و بی‌حوصله شده بودم و صبح‌ها که از خواب بلند می‌شدم صورت و یا پای چشم‌هایم ورم می‌کرد. بنابراین مطمئن شدم که دچار بیماری شده‌ام. در ادامه بحث قبلی دکتری که رفتم تشخیص غلط داد و به من گفت کبدم چرب است.

شهره سلطانی

آیا بدون آزمایش این تشخیص را اعلام کرد؟
نه، آزمایش دادم و بر اساس همین تشخیص داروهای زیادی مصرف کردم و نه‌تنها بهتر نشدم بلکه بیماریم شدت گرفت.

اسم بیماری‌تان چیست؟
بیماری نادری که بخشی از بدن به بخش دیگر بدن حمله می‌کنند و سلول‌ها نابود می‌شوند و به‌جز این مسئله گمان می‌کردم که تیروئید هم دارم و در سونوگرافی گلویی که به دکتر جدیدم که متخصص هورمون بودند انجام دادم متوجه شدم که دو تا گره در سمت راست و یک گره در سمت چپ گلویم وجود دارد و با دارو و ویتامین‌هایی که تجویز شد. بدنم روبه بهبودی است.

آیا بیماری تیروئید هم داشتید؟

بله، تیروئید کم‌کار که توأم با اضافه‌وزن بود.

 چقدر استرس‌های ناشی از فعالیت تئاتری در تشدید بیماری‌تان نقش داشت؟

استرس‌های ناشی از کار قطعاً مسائلی را به همراه می‌آورد اما من از پانزده، شانزده‌سالگی کار کردم و فعال بودن عادت دارم. به همین دلیل اگر کار نکنم اضطراب بیشتری به سراغم خواهد آمد که احتمالاً آثار منفی بیشتری بر درمان خواهد داشت و من حدود ۱۰ ماه مطلقاً کار نکردم که به دستور پزشک معالج و شرایط جسمی من اتفاق افتاد، اما شروع فعالیت‌ها نیز علاوه بر علاقه شخص خودم توصیه پزشکان بود که موجب شد دست‌به‌کار شوم. من روزهای بدی را در بیمارستان و خانه پشت سر گذاشتم و ازبدشانسی با بیماری نادر و عجیب و غریبی مواجه شدم. به همین دلیل الان که پزشک می‌گوید کار کردن اثر مثبتی در ادامه درمان دارد و من هم امکان فعالیت دارم نمی‌توانم از این فرصت بگذرم. بخصوص که از بین رفتن ویتامین‌ها زمانی که بیمار بودم موجب شد با افسردگی شدید دست و پنجه نرم کنم اما قرار نیست بار دیگر به این مسائل تن دهم و در برابر بیماری و از کار افتادگی تسلیم شوم.

شهره سلطانی ,بیوگرافی شهره سلطانی

به خاطر همین نادر بودن بیماری‌تان نبود که مراحل درمانتان طول کشید؟

بله، به چند پزشک مراجعه کردم و دکتر صفوی خوشبختانه به‌درستی و مهارت تمام درمانم کرد.

آیا بیماری‌تان ارثی است؟

ابن بیماری ژنتیکی نیست و دچار شدنش چند علت دارد. اولین علتش شوک‌های عصبی است. آلودگی هوا این بیماری را تشدید می‌کند. تغذیه نامناسب هم در بروز این بیماری مؤثر است. متأسفانه در اخبار می‌شنویم اغلب خوراکی‌های اصلی ما از قبیل شیر، گوشت و سبزی‌ها آلوده است.

شهره سلطانی

قبل از بیماری‌تان گوشت زیاد مصرف می‌کردید؟

نه، من گوشت‌خوار نیستم و گیاه‌خوارم. بعد از بیماریم و شروع درمان دکتر معالجم به من تأکید کرد که باید به بدنم پروتئین برسد و ناچار گوشت سفید می‌خورم.

طبق گفته پزشکان ریشه اصلی اغلب بیمارها استرس و فشارهای عصبی است؟
بله، در زندگی مدرن شهری امروز همه ماها در طول روز با تنش‌های زیادی روبه رو هستیم. آدم‌هایی مثل من که برون‌گرا نیستند و ناراحتی‌هایشان را تخلیه نمی‌کنند. دچار تنش درونی می‌شوند و این امر به خود خودی باعث می‌شود که جسمم آسیب ببیند. درحالی‌که این اتفاق برای آدم‌های برون‌گرا رخ نمی‌دهد.

آلان خیلی‌ها از تئاتری‌ها مثل نادر برهانی مرند چند ماه پیش به علت فشار کاری دچار حمله قلبی شده‌اند؟
تئاتر ما نابه سامان شده است. به همین دلیل فشار روی بچه‌های تئاتری زیاد است و خانه اصلی همه ماها تئاتر است. هرچند که برخی از مواقع مجبوریم به بازی در سینما و تلویزیون هم بپردازیم. به‌هرحال با وضعیت غم‌انگیزی روبه‌رو هستیم.

شهره سلطانی

فیلمهای سینمایی شهره سلطانی

  1- زیگزاگ (۱۳۸۸)
۲ – شیرین (۱۳۸۷)
۳ – قرنطینه (۱۳۸۶)
۴ – حس پنهان (۱۳۸۵)
۵ – جای او دیگر خالی نیست (۱۳۸۴)
۶ – قتل آنلاین (۱۳۸۴)

۷ – تارا و تب توت فرنگی (۱۳۸۲)
۸ – این زن حرف نمی‌زند (۱۳۸۱)
۹ – رای باز (۱۳۸۱)
۱۰ – قرمز (۱۳۷۷)
۱۱ – آدم‌برفی (۱۳۷۳)
۱۲ – سه مرد عامی (۱۳۷۲)
۱۳ – عبور از تله (۱۳۷۲)

سریال های شهره سلطانی

سریال پنچری
این خانه دور است
روزی روزگاری
ضلع ششم
شلیک نهایی
طاغوت
ترش و شیرین
قاب خاطره


27,407 بازدید

نظرات کاربران

۰
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.