بهداد سلیمی المپیک ریو

 بهداد سلیمی که در حرکت یک ضرب رکورد المپیک را توانسته بود جا به جا کند با تصمیمات عجیب داوری در حرکت دو ضرب رو به رو شد تا در نهایت هیات ژوری او را از دور رقابت ها حذف کردند.

پیرو همین ماجرا موجی از اعتراضات توسط چهره های مطرح ورزشی,هنری و … و مردم علیه قضاوت و داوری ناجوانمردانه در صفحات مجازی ایجاد گردید.

همچنین یک جوان ایرانی اقدام به هک کردن سایت فدارسیون بین‌المللی وزنه‌برداری نمود تا اعتراض خود را اعلام نماید.

به گزارش “ورزش سه”، بهداد سلیمی توانست در حرکت یک‌ضرب بار دیگر تاریخ را تغییر داده و با مهار وزنه 216 کیلوگرم، رکورد جهان و المپیک را جابه‌جا کند. این اتفاق سبب شد او با روحیه‌ای بالا به سراغ حرکت دوضرب برود.

سلیمی برای حرکت اول خود وزنه 245 کیلوگرمی را در دو‌ضرب انتخاب کرد که با وجود بالای سر بردن وزنه، اما دو چراغ قرمز از داوران دریافت کرد تا ناکام شود. او در حرکت دوم خود، دوباره وزنه 245 کیلوگرم را انتخاب کرد و این بار هم وزنه را بالای سر برد و سه چراغ سفید گرفت اما هیئت ژوری قبول نکرد. در حرکت سوم این وزنه‌بردار در مهار وزنه 245 کیلوگرمی موفق نبود.

بهداد با روحیه ای فوق العاده که جو مثبت ورزشگاه هم با او همراه بود حرکت دو ضرب را شروع کرد. همیشه خیال ایرانی ها از بابت حرکت دو ضرب وزنه برداران راحت بود اما این بار و در ریو اتفاقی افتاد که برای هیچ کس قابل پیش بینی نبود. او در درخواست اول وزنه 245 کیلوگرم را درخواست کرد و با مهار آن می توانست طلایی شود اما داوران 2 چراغ قرمز و یک چراغ سفید به او دادند. او در حرکت دوم یک بار دیگر و شبیه به دفعه اول وزنه 245 را مهار کرد و این بار داوران 3 چراغ سفید دادند اما ماجرای تلخ از اینجا شروع شد.

وقتی بهداد برای استراحت به سالن گرم رفته بود هیات ژوری 3 چراغ سفید داوران را رد کرد و حرکت بهداد را خطا اعلام کردند تا او یک بار دیگر پشت این وزنه بیاید. ثانیه های معکوس شروع شده بود و هیچکس باورش نمی شد که این تصمیم را برای او گرفته باشند، حالا که داوران هم قبول کرده اند هیات ژوری نظر آنها را رد می کند. در این شوک ثانیه ها کم می شدند تا بهداد برای حرکت سوم روی تخته برود.

ثانیه های کمی تا پایان زمان مانده بود و بهداد که طبیعتا تمرکز لازم را نداشت وزنه را تا زانوهای خود بالا کشید و انداخت تا همین صحنه آخرین تصویر او در المپیک ریو باشد. سجاد انوشیروانی و بهداد سلیمی فقط توانست برای هیات ژوری اظهار تاسف کنند اما کار از کار گذشته بود و این تصمیمات علیه قوی ترین مرد جهان گرفته شد.

بهداد با تلاش بسیار زیاد خود را به این المپیک رسانده بود و تنها 5 روز بعد از جراحی سنگین زانو تمرینات خود را برای حضور در ریو شروع کرده بود. رکوردشکنی در یک ضرب نوید المپیکی فوق العاده را برای او می داد اما زور قوی ترین مرد جهان به داوران نرسید تا سه گانه طلای وزنه برداری ایران در المپیک ریو کامل نشود.

 کسانی که بهداد سلیمی از المپیک را حذف کردند بشناسید + عکسها

شاید برای دنبال‌کنندگان غیرحرفه‌ای وزنه‌برداری، نام محمدحسن جلود چندان آشنا نباشد اما علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران، این عامل پرنفوذ در وزنه‌برداری را به خوبی می‌شناسد. کسی که در سال 2015 در رقابت با علی مرادی موفق شد بعد از 8 سال، پست دبیر کلی کنفدراسیون آسیا را از چنگ ایرانی‌ها خارج کند و خود جایگزین مرادی شود. این تغییر سمت که درواقع از دست رفتن یک کرسی مهم برای وزنه‌برداری ایران در مجامع بین‌الملی بود یک شکست بزرگ برای وزنه‌برداری ایران بود و باعث شد تا اختلافات علی مرادی و جلود شکل بگیرد. جلود علاوه بر دبیر کلی در کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا، نائب رئیس فدراسیون وزنه‌برداری کشور عراق نیز است. با آخرین تغییرات در چیدمان روسای وزنه‌برداری آسیا و از دست رفتن کرسی ایران، مقر کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا هم از تهران خارج شد و به دوحه، پایتخت قطر منتقل شد. کشوری که مورد حمایت رئیس جدید کنفدراسیون و جلود عراقی نیز بود. با این تغییر و تحولات مخارج این دفتر هم از سوی قطری‌ها تامین می‌شود تا اعمال نفوذ این کشور هم از ایران بالاتر باشد.

داوران و هیئت ژوری وزنه برداری در المپیک ریو

در کمال تعجب جلود عراقی به همراه همسرش، شب گذشته در هیئت ژوری مسابقات وزنه‌برداری فوق سنگین حاضر شدند تا با دو رای یکسان خود، وزنه‌ی سنگینی برای اعمال نفوذ و برآورده‌کردن خواسته‌های احتمالی تاماش آیان، رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، باشند. بهداد سلیمی در حرکت اول و دوم خود وزنه‌هایی بالای سر خود برد که با تصمیمات داوران و هیئت ژوری هیچکدام مورد موافقت واقع نشد و این همان اعمال نفوذ عجیبی بود که سرانجام کار دست ایران داد. نکته‌ی عجیب و قابل تامل اینجاست که بلافاصله بعد از مردود اعلام شدن این وزنه‌ها، عکاسان ایرانی حاضر در ریو تصاویری از گفت‌و‌گوی آیان با هیئت داوران و ژوری را پیش از حرکات بهداد ثبت کردند تا شایعه‌ها بیشتر رنگ واقعیت به خود بگیرد.

 کسانی که بهداد سلیمی از المپیک را حذف کردند

در نهایت نیز پیشبینی تلخی که در دو روز اخیر زمزمه‌های آن به گوش می‌رسید، محقق شد و با تصمیم دست‌های پشت پرده، وزنه‌برداری ایران موفق نشد سومین طلای خود در وزنه‌برداری آقایان را کسب کند و بهترین کشور در این بخش شود. بعد از مدال طلای کیانوش رستمی و سهراب مرادی خبرهایی به گوش می‌رسید که با تصمیم مافیای وزنه‌برداری، سنگ‌اندازی‌هایی در راه سومین طلا برای ایران شاهد خواهیم بود. مصدومیت بهداد سلیمی هم در کنار این شایعه، بیشتر کاروان ایران را نگران کرده‌بود که این صحبت‌ها به واقعیت تبدیل شود. در نهایت هم، این چنین شد و با دخالت محمدحسن جلود عراقی و همسرش در هیئت ژوری رقابت‌های فوق سنگین که یک ترکیب خانوادگی یک‌طرفه برای این بخش بود، ابتدا رای اشتباه داوران نقض نشد و در ادامه رای بعدی داوران به صورت کاملا سخت‌گیرانه نقض شد و در نهایت بهداد سلیمی ناجوانمردانه از کسب مدال المپیک بازماند.

بازخوانی صحبت‌های شاهین نصیری‌نیا در سال‌های قبل شاید گواهی باشد بر این مدعا که در وزنه‌برداری نیز همانند کشتی، دست‌های آلوده در پشت پرده تعیین‌کننده نتایج هستند. نصیری‌نیا گفته‌بود: «فدراسیون جهانی وزنه برداری مدال‌ها را از قبل می‌چینند. الان در دسته 94 کیلوگرم برای قهرمانی ایلیا همه کار می‌کنند. او از هر بندی آزاد است. چون تبدیل به یک اسطوره شده، برایشان درآمدزایی می‌شود.  در دسته 105 کیلو دیدید چطور روس‌ها را حذف کردند؟ شک نکنید در این وزن اتفاقات خاصی افتاده. خدا را شکر برآیند این اتفاق به نفع نصیر شلال ما شد اما این اتفاقات قطعا طبیعی نیست. اینها همه دست تاماش آیان است. او تعیین می‌کند چه کسی در این رشته مدال بگیرد. روزی که او از وزنه برداری برود، این رشته بهشت می‌شود.»

behdad3
ماجرا و دلیل حذف بهداد سلیمی از مسابقات وزنه برداری المپیک ریو 2016


3,700 بازدید

نظرات کاربران

۱
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.

فاطی پورسرخی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵

الهی بمیرم بهداد جون تو خودت رویایی …. بسپار به خدا قهرمان ایران … از نسل کوروش بسپار ب خود خدا….. دوست داریم بیشتر از قبل اسطوره .