موضوع :اخبار سینما ایران

فرهاد اصلانی

به بهانه موفقیت فرهاد اصلانی و میرکریمی برای فیلم دختر با برخی سینماگران که فرهادی با آنها همکاری داشته است گفت و گویی داشتیم و نظرات آنها را درباره شاخص های بازیگری این هنرپیشه و کارنامه کاری او جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

امین تارخ
فرهاد اصلانی قابلیت بین المللی شدن دارد

امین تارخ در این باره به بانی فیلم گفت:«من خیلی خوشحالم که اخیرا در سینمای ایران اتفاقات مبارک زیادی رخ داده است. از موفقیت فیلم «فروشنده» در کن تا جشنواره مسکو و درخشش اصلانی و میرکریمی. این اتفاقات از چندین وجه مبارک و امیدوارکننده است. سالیان سال بود که فیلم های ایرانی آنچنان در جشنواره ها حضور پررنگی نداشتند، در حالی که در دهه۶۰ ما نزدیک به ۱۴۰۰ فقره جایزه از جشنواره های معتبر جهانی به دست آورده بودیم. سالها در کن حتی غرفه ای نداشتیم و تمایلی هم برای دعوت از فیلم های ایرانی نبود و اگر هم بود توفیقی به دست نمی آمد. این دو موفقیت بزرگ نشان می دهد که به سینمای ایران تخصصی نگاه می شود. وقتی جایزه کارگردانی یا بازیگری نقش اول مرد به فیلمی داده می شود، معنایش این است که قضاوت ها کاملا کارشناسانه و تخصصی شده است». تارخ درباره شاخص های بازیگری اصلانی گفت: «فرهاد اصلانی در شرایطی است که نمی توان او را بازیگری مستعد دانست، بلکه او دیگر یک بازیگر حرفه ایست و این مراحل را گذرانده است. او با اثبات حرفه ای بودن مثل شهاب حسینی قابلیت بین المللی شدن دارد و با دانش و حساسیتی که دارد و زحمتی که می کشد همچنین گزیده کاری اش، وقتی در اثری حضور می یابد، این حضور ارزشمند و درست است. او برای هر نقش روی بدن، بیان و احساساتش کار می کند و این خصلت مهمی برای بازیگر است که اصلانی از آن برخوردارست».

سعید سهیلی
عیار این بازیگر بالاست

سعید سهیلی که در فیلم سینمایی«کلاشینکف» علاوه بر جمشید هاشیم پور، رضا عطاران، شقایق فراهانی و… با فرهاد اصلانی تجربه همکاری داشته است، درباره موفقیت این بازیگر و شاخصه های بازیگری او گفت: «بازیگر نیازمند قدرت حسی بالا، میمیک، شناخت شخصیت و شعور فرهنگی، درک درست از ادبیات و… است. بازیگر باید ممارست کند و همه این موارد به جز با عشق به سینما میسر نمی شود. فرهاد اصلانی بازیگریست که همه این توانمندی ها را یکجا دارد . تنها چیزی که من می توانم درباره او بگویم این است که بازیگر باید در کنار همه این نکات مثبت به بدنش توجه کند و فرهاد اصلانی هم باید بیشتر به جسمش برسد. به نظر من او باید بدنش را آماده نگه دارد».
سهیلی در ادامه ضمن تاکید به توانمندی بالای اصلانی در آفرینش نقش های متفاوت گفت: «فرهاد اصلانی بازیگریست که خوب می داند چگونه باید نقش های متضاد با یکدیگر و متضاد با خودش را بازی کند. او هم خوب تحلیل می کند و هم ادبیات را به درستی می شناسد. عیار این بازیگر بالاست و در هر کاری که حضور دارد عیار آن اثر را بالا می برد. فرهاد اصلانی واقعا لیاقت این جایزه را دارد».
کارگردان فیلم سینمایی«گشت ارشاد» درباره تجربه همکاری با اصلانی توضیح داد: «من همیشه دوست داشتم با فرهاد اصلانی همکاری کنم و متاسفانه یا او سرکار بوده است یا من و زمینه این همکاری فراهم نمی شد تا اینکه در فیلم «کلاشینکف» این فرصت فراهم شد. من دوست دارم وقتی در مانیتور، بازی بازیگرهایم را نگاه میکنم لذت ببرم و اصلانی کسی است که من همیشه از لحظه لحظه بازی او راضی بوده ام».

علیرضا رئیسیان
تفکرات استثنایی یک هنرپیشه

«دوران عاشقی» آخرین ساخته علیرضا رئیسیان که فرهاد اصلانی یکی از بازیگران این فیلم است، درامی خانوادگیست و اصلانی در این فیلم در کنار شهاب حسینی، لیلا حاتمی و… به ایفای نقش می پردازد. رئیسیان درباره جایزه اصلانی گفت: «اصلانی اولین کسی بود که با او برای فیلم دوران عاشقی قرارداد بستم. ابتدا لیلا حاتمی را برای نقش اصلی کاندیدا کردم و بعد از گپ و گفتی که با فرهاد اصلانی داشتم او قرار داد بازی در این فیلم را امضا کرد. همین کار او باعث ایجاد یک حس عاطفی بین ما شد و من فهمیدم با بازیگری قرار است همکاری داشته باشم که از هر لحاظ به کارگردانش اعتماد دارد. ما در فیلم «دوران عاشقی» برای اولین بار یک شخصیت چندگانه را نشان دادیم که در زندگی شخصی و اجتماعی و… ابعاد مختلفی دارد».
وی افزود: «اصلانی برای ایفای نقش ها استایل خاص خود را دارد و ترکیبی از روش های شخصی خود را با احساسات و خصوصیات نقش ترکیب می کند و در نهایت به تعادل کلی می رسد. شاید در نگاه اول به خاطر ظاهر خاصی که دارد هر نقشی با فیزیک او منطبق نشود، ولی آنقدر نقش ها را باورپذیر می کند و با کارگردان به نقاط اشتراک می رسد که همه چیز خوب پیش می رود. اصلانی منفرد فکر نمی کند و چنین تفکری در سینمای ایران استثنا است که بازیگر نه تنها به خودش که به کلیت اثر هم توجه دارد».
کارگردان فیلم سینمایی «چهل سالگی» در ادامه گفت: «برخی از بازیگرها در فیلم های سینمایی نقش های کوتاهی دارند، اما توقعشان از هر لحاظ بسیار بالا است. یکی از خاصیت های فرهاد اصلانی همراهی اوست. حتی تا همین اواخر در اکران های مختلف فیلم «دوران عاشقی» ما را همراهی می کرد و در نشست های مختلف متناسب با فضا در مورد نقش و کلیت اثر صحبت می کرد. اصولا این بازیگر متفاوت است و امیدوار هستم موفقیت های این چنینی برای او و دیگر بازیگران توانمند کشورمان تکرار شود».

سامان سالور
جای جایزه اصلانی در کلکسیون سینمای ایران خالی بود

فیلم سینمایی «سیزده۵۹» ساخته سامان سالور یکی از تجربه های فرهاد اصلانی در سینماست که داستان جانبازی را روایت می کند که قرار است بعد از بیست سال از کما به هوش آید و… سالور کارگردان این فیلم درباره تجربه همکاری اش با فرهاد اصلانی و ارزیابی شاخص های هنری این بازیگر که توانسته است جایزه جهانی در زمینه بازیگری به دست آورد گفت: «به هر حال خبر موفقیت های سینمای ایران در عرصه های بین المللی چه در زمینه کارگردانی و فیلمنامه نویسی و چه در زمینه بازیگری همیشه خوشحال کننده است. هنوز مدت زیادی از خوشحالی ما برای جایزه شهاب حسینی از جشنواره کن نگذشته است که فرهاد اصلانی هم با دریافت این جایزه خوشحالی ما را مضاعف کرده است. امروز بازیگری در سطح جهانی دارای استانداردهایی است که بازیگرهای ایرانی هم سعی می کنند هم پای این استانداردها پیش روند. هرچند ما محدودیت هایی در اکران جهانی داریم، اما این مسئله تاثیری در موفقیت های سینماگران ایرانی نداشته است».
کارگردان فیلم سینمایی «چندکیلو خرما برای مراسم تدفین» در ادامه افزود: «جای جوایزی مثل جایزه شهاب حسینی از جشنواره کن و جایزه فرهاد اصلانی از مسکو در کلکسیون جوایز سینمای ایران خالی بود. اصلانی جزو بازیگرهاییست که به شدت عرق ریزان روحی دارد و برای رسیدن به نقش تلاش می کند. کاملا مشخص است که اصلانی این توانمندی را دارد که حتی به آثاری که ضعف هایی هم دارند شأن و شاخصه می بخشد و با در نظر گرفتن ابعاد مختلف یک نقش آن را به زیبایی می پرورد. او برگ برنده هر فیلمی است که در آن بازی کند».
وی افزود: «من یک شب با تماشای یک تله فیلم که خیلی هم درخشان نبود، اما فرهاد اصلانی در آن نقش یک معتاد را به زیبایی هرچه تمام تر ایفا می کرد، نیمه شب به او پیام داد و به خاطر بازی بی نظیرش تبریک گفتم. اگر کارنامه کاری اصلانی را در نظر بگیریم، می بینیم که فعالیت حرفه ای اصلانی و درخشش او با فیلم هایی مثل «خرس» یا «سیزده۵۹» شروع شد و او در کنار درخشیدن، انسانیت، معرفت و رفاقت را فراموش نکرده است و موفقیت هایش برای من که رفیق او هستم باعث خوشحالیست. من افتخار می کنم که در فیلم «سیزده۵۹» علاوه بر همکاری با بزرگانی مثل جمشید مشایخی، پرویز پرستویی و… با اصلانی همکاری کرده ام. این مرد گوهر درونی دارد که باید کشف شود».

انسیه شاه حسینی
با اصالت در صدا و احساس

فرهاد اصلانی بازیگری بود که انسیه شاه حسینی به عنوان یک کارگردان کار اولی با انتخاب او برای بازی در فیلم «غروب شد بیا» یکی از درست ترین انتخاب هایش را انجام داده است.
شاه حسینی در مورد این بازیگر و شاخص های عملکردی او گفت: «هرچند این فیلم اولین تجربه سینمایی من بود و من فرهاد اصلانی را برای یکی از حساس ترین نقش ها در نظر داشتم، اما حالا هروقت به این فیلم نگاه می کنم از انتخاب خودم راضی هستم. یکی از ویژگی های اصلانی این است که با توجه به اینکه بازیگر تئاتر است، خوب می داند در تصویر چگونه ظاهر شود. فرهاد اصلانی اصالت در صدا و حس و حالش دارد که کمترین بازیگری از چنین موهبتی برخوردار است». وی ادامه داد: «کارگردانی که اصلانی را به عنوان بازیگر خود انتخاب می کند، وقتی پشت دوربین می ایستد خیالش آسوده است و اگر همه ابعاد نقش خوب به او توضیح داده باشد می تواند به نتیجه کار با اطمینان خاطر نگاه کند».
شاه حسینی در ادامه گفت: «من از همان ابتدای کار به او تذکر می دادم که مواظب وزن خود باشد، ولی او به توصیه من گوش نداد. البته در فیلم «دختر» ساخته میرکریمی، نقش درست برای همین فیزیک است. من فکر می کنم این فیلم یکی از بهترین آثار رضا میرکریمی است و اصلانی از هرلحاظ در این فیلم بی نظیر است. از نظر من گرفتن این جایزه برای اصلانی دیر است و باید خیلی زودتر از اینها جوایزی را به دست می آورد. شاید مقصر این تاخیر پیش آمده تاحدی فیلمنامه نویس ها و کارگردانان ما باشند که به این استعدادهای ویژه توجه ندارند. بازیگرها باید بدانند غیر از دستمزد شاخص های دیگری برای یک بازیگر حرفه ای مطرح است تا تبدیل به یک بازیگر موفق شوند».

هاتف علیمردانی
غنیمتی برای سینمای ایران

هاتف علیمردانی کارگردان فیلم سینمایی «هفت ماهگی» که با این فیلم در سی وچهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، قرار است از نیمه مرداد «آبا جان» را مقابل دوربین ببرد.
وی درباره شاخصه های بازیگری فرهاد اصلانی که توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره بین المللی فیلم مسکو به خاطر بازی در فیلم «دختر» آخرین ساخته رضا میرکریمی به دست آورد، گفت: «فرهاد اصلانی به دلیلی باورپذیربودن نقش هایی که بازی می کند و تحلیلی درستی که از شخصیت ها دارد همیشه منحصر به فرد بوده است. اوحتی اگر در فیلمی که شخصیت هایش پرداخت قدرتمندی هم ندارند بازی کند، بازهم آن چنان خوب دست به تحلیل می زند که بار مثبتی به فیلم اضافه می شود».
کارگردان فیلم «مردن به وقت شهریور» در ادامه گفت: «من تا به حال همه نقش هایی که اصلانی بازی کرده است را باور کرده ام. او در فیلم «به خاطر پونه» آنقدر نقش یک معتاد را خوب ایفا کرد که این اعتیاد پنهان کاملا با شرایط جسمی او قابل باور بود. همینطور در فیلم «کوچه بی نام» نقش پدر زجرکشیده را آنقدر درست ایفا کرد که من گاهی از دیدن تصویر این پدر با این شرایط ناراحت می شدم و از او بدم می آمد. فرهاد اصلانی با نگاه دقیقش با کارگردان همراه و هم رنگ می شود. او می تواند با حضورش فیلم را تحت الشعاع خود قرار دهد. بازیگران زیادی هستند که بیشتر به مسائل حاشیه ای مثل فیگور، شأن و ادا و… توجه دارند، اما اصلانی به این حواشی کاری ندارد و فقط به این فکر می کند که نقش را بشناسد و آن را به کامل ترین شکل ممکن اجرا کند. فرهاد اصلانی با تحلیل دقیق خود از نقش پدری مهربان تبدیل به وکیلی بدجنس و از دنیای امروزی به سریال تاریخی میرباقری می رود و… من فکر می کنم او غنیمتی در سینمای ایران است و حداقل از همراهان و هم اندازه های خود بالاتر است و فاصله بسیاری با آنها دارد».

منبع : بانی فیلم


3,095 بازدید

نظرات کاربران

۰
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.