bedoon-tarikh

فیلم بدون تاریخ بدون امضا جدیدترین ساخته وحید جلیوند و دومین اثر سینمایی اوست که در جشنواره فیلم فجر 95 حضور دارد.

معرفی خلاصه داستان بازیگران و تصاویر فیلم را در ادامه ببینید.

فیلمبرداری این اثر اواخر مرداد ماه 95 در لوکیشنی در میرداماد آغاز شد و در اولین پلان امیر آقایی در نقش یکی از پزشکان پزشکی قانونی مقابل دوربین مرتضی پورصمدی رفت.

این فیلم با فیلمنامه‌ای نوشته علی زرنگار و وحید جلیلوند در آخرین روزهای خرداد ماه پروانه ساخت گرفت و از همان روزها مراحل پیش تولید آن آغاز شد.

این فیلم دومین تجریه سینمایی جلیلوند بعد از فیلم چهارشنبه 19 اردیبهشت است که سال 93 در جشنواره فجر حضور داشت.از نکات قابل توجه دیگر این فیلم حضور احسان علیخانی به عنوان تهیه کننده این اثر است.

این فیلم توانست جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد (نوید محمدزاده) از جشنواره ونیز 2017 دریافت کنید.

bedoontarikhemza_5427

بازیگران فیلم بدون تاریخ بدون امضا

امیر آقایی /  هدیه تهرانی  / نوید محمدزاده / سعید داخ /  علیرضا استادى  /  زکیّه بهبهانی

ماهان نصیری نیا بازیگر خردسال این فیلم است ضمن اینکه تعداد زیادی از هنرجویان تئاتر در این فیلم حضور دارند.

فیلم یدون تاریخ بدون امضا

داستان فیلم بدون تاریخ بدون امضا

داستان کاوه نریمان، یکى از پزشکانِ پزشکی قانونی است که در محل کارش با جسدى مواجه می شود که او را پیش از این می‌شناخته است و …

عکس پشت صحنه فیلم بدون تاریخ بدون امضا

نقد فیلم بدون تاریخ بدون امضا

جلیلوند از هیچ صحنه‌ای با اغماض نگذشته است و برای هر کدام از سکانس‌های فیلم جزئیات خوبی را تدارک دیده. برای مثال شروع فیلم با یک تصادف کوبنده آغاز می‌شود، تصادفی که به ظاهر ختم به خیر می‌شود اما همین تصادف سیر وقایع را به سمت و سویی عجیب می‌برد. در ادامه فیلم‌ساز به جای این‌که سعی کند بیانیه صادر کند(مثل اسرافیل) روی قصه‌اش تمرکز می‌کند و تمام سعی‌اش را می‌کند که واقعیت را همانطور که هست نشانمان دهد.

در طول فیلم، فیلم‌ساز طرف هیچ‌یک از شخصیت‌ها را نمی‌گیرد. سعی می‌کند به نسبت مساوی حق را میان آن‌ها تقسیم کند و درباره هر کدام به یک‌اندازه صداقت و انصاف داشته باشد. دکتر کاوه نریمان اگر انقدر با وجدان است که مسئله را تا انتها پیگیری کند با نگفتن و دیر اقدام کردنش برای نبش قبر زمینه‌ساز فجایع بعدی هم می‌شود. اگر موسی با خرید آن مرغ‌های فاسد زمینه‌ساز مرگ فرزندش می‌شود با کشتن فروشنده مرغ‌ها تاوان گناهش را هم پرداخت می‌کند.

در کنار این نگاه منطقی به واقعیت داستان فیلم تعادل حیرت‌انگیزی هم در داستان رعایت می‌کند. روند داستان و بار درام به نسبت مساوی روی دوش دو شخصیت اصلی فیلم تقسیم شده و فیلم‌ساز اجازه نداده هیچ‌یک از شخصیت‌ها وزن سنگین‌تری نسبت به دیگری در داستان پیدا کنند.

رنج بدون تاریخ، بدون امضا یک رنج حقیقی است. فشاری که به لحاظ روحی به شخصیت‌ها وارد می‌شود کاملاً ملموس و قابل درک است. رنجی که دکتر نریمان بابت اتفاقی که اُفتاده می‌کشد یک رنج تطهیرگر است. در تمام لحظات این فیلم ما شاهد خردشدن او زیر بار این مصیبت هستیم. اما او در سکوت این مسیر را طی می‌کند. گویی که می‌خواهد تمامی بار این رنج را به تنهایی به دوش بکشد.

امیر آقایی هم برای این نقش سنگ‌تمام گذاشته و در لحظات سکوت دکتر نریمان تمامی رنج‌های او را به چشم‌هایش منتقل کرده. نگاه‌های او در این فیلم تیز و برنده است. انگار که همانند شغلش با نگاهش درون شخصیت‌ها را تشریح می‌کند. بازی آقایی در چنین نقش دشواری حداقل استحقاق کاندیداتوری را دارد.

بدون تاریخ‌، بدون امضا از وجدان حرف می‌زند. عنصر مغفول مانده بسیاری از آدمیان امروز. فیلم تلنگری محکم است به ما به عنوان بیننده تا درونمان را به چالش بکشد و ما را در برابر وجدانمان تنها بگذارد. شاید خیلی‌ها این میزان فداکاری دکتر نریمان را احمقانه بدانند. اما باید گفت اگر کسی ذره‌ای وجدان داشته باشد باید مثل دکتر نریمان رفتار کند.

بدون تاریخ، بدون امضا فیلم باهویت و دغدغه‌مندی است. از آن فیلم‌هایی که تلخی‌اش را بدون ذره‌ای رحم به خورد تماشاگر می‌دهد و از او می‌خواهد درباره خودش و رفتارش به قضاوت بنشیند.

عکسی از پشت صحنه بدون تاریخ بدون امضا

نقد فیلم بدون تاریخ بدون امضا بازیگران و داستان

امیر آقایی در نمایی از فیلم بدون تاریخ بدون امضا

 

خلاصه داستان بدون تاریخ بدون امضا

عکس / نوید محمد زاده در فیلم بدون تاریخ بدون امضا

بازیگران فیلم بدون تاریخ بدون امضا

هدیه تهرانی

هدیه تهرانی در نمایی از فیلم

پوستر اصلی فیلم بدون تاریخ بدون امضا

تیزر فیلم بدون تاریخ امضا – دانلود

منبع : آریا پیکس


37,629 بازدید

نظرات کاربران

۲
  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.

معصومه جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶

عالی بود و بسیار غمناک

ناشناس جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸

حیوون…حیووووون….حیووووون